Acculaders - werking en verschillende soorten

Het wordt vaak vergeten, maar het is erg belangrijk om de juiste acculader te kiezen voor uw accu. Dit zorgt ervoor dat uw accu veel langer meegaat. Het grootste deel van de problemen met een accu's wordt niet veroorzaakt door de accu zelf, maar door het slecht laden van de accu.

Belangrijk voor het kiezen van de juiste acculader, is om het gebruik van de acculader goed in het achterhoofd te houden. Voor welke accu heb je de lader nodig, hoe vaak wil je hem laden en wat wordt er precies verwacht van de lader.

Werking van acculaders

Acculader moeten van 230V wisselspanning, een 12 of 24V accu op gelijkspanning laden. Een acculader maakt dus van wisselspanning gelijkspanning, en verlaagt het voltage van 230 naar 12 of 24V. Er zijn meerdere technieken om dit mogelijk te maken.

De laadspanning van een acculader is altijd hoger dan het nominaal voltage van de accu.  Een 12V lader kan dan ook niet gebruikt worden als voeding voor 12V apparatuur.  Acculaders worden altijd in Ampère uitgedrukt. Een vuistregel om te berekenen hoe lang een acculader doet over het laden van een accu:

Laadtijd in uren =  1,2 accucapaciteit in Ah / de laadstroom in A.

Voorbeeld: hoe lang duurt het om een 105Ah VMF semi-tractielader op te laden met een Talamex 10A lader? 105x1,2/10= 12,6uur

Er wordt aangeraden om maximaal tussen de 10 en 20% van de accucapaciteit te laden. Bij startaccu’s is dit rond de 20% en bij tractie-accu’s is dit 10%. Een 100Ah AGM of semi-tractie accu kan dus het best met maximaal een 10A lader geladen worden. Verder is niet iedere lader geschikt voor ieder type accu.

Verschillende type laders

Conventionele 50Hz laders

Dit worden ook wel lineaire of transformatorladers genoemd. Deze laders zetten de wisselstroom van het lichtnet (50hz) om naar gelijkstroom om de accu mee te laden. Dit is geen zuivere gelijkstroom en spanning vanwege de wisselstroom uit het stopcontact, maar dit wordt rimpelspanning genoemd en veroorzaakt het brommende geluid in de lader en batterij. Rimpelspanning is minder goed voor een batterij dan gelijkspanning. Met name de levensduur van VRLA accu’s kan hierdoor worden verkort. Lineaire acculaders zijn vaak behoorlijk zwaar, en worden tegenwoordig niet veel meer verkocht.

Hoogfrequentladers (HF-laders)

Bij hoogfrequent laders wordt de wisselspanning direct gelijkgericht, waarna hij door een elektrische schakeling wordt omgezet in een wisselspanning die veel hoger is dan de frequentie van het lichtnet. Fluctuaties in de netspanning hebben geen invloed op de uitgangsspanning. Hierdoor is een HF-lader uitermate geschikt voor alle loodzwavelzuuraccu’s zoals AGM en gelaccu’s. HF-laders zijn vier tot vijf keer lichter dan conventionele 50Hz laders.

Meertrapsladers

Een loodzuuraccu kan onder normale omstandigheden met 13,8V door een eenvoudige lader geladen worden, zonder dat deze dan overladen wordt. De accu zal dan slechts voor 75% vol geladen worden. Meertrapsladers zijn daarentegen in staat om in een aantal stappen de accu volledig vol te laden. Als dat in bijvoorbeeld 5 stappen gebeurd, spreken we van een vijfstrapslader. Meertrapsladers kunnen bijna ook altijd als druppellader worden gebruikt. Tegenwoordig worden er steeds meer meertrapsladers gebruikt. Belangrijk om hierbij te beseffen is dat de ene accu een totaal andere “trap” nodig heeft dan de andere accu. Verander je bijvoorbeeld van een gelaccu naar een AGM accu, dan moet je waarschijnlijk ook je lader veranderen.

Druppelladers of onderhoudsladers

Dit zijn acculaders die primair als doel hebben om accu’s te onderhouden, in plaats van vol te laden. Druppelladers gaan de zelfontlading van accu’s tegen, wat de levensduur van de acculader ten goede komt. Veel meertrapsladers schakelen na het volladen van een accu over op de druppellaadstand.