Elektrische Buitenboordmotor Test - De beste motor vergeleken

Hieronder vindt u een artikel uit de Waterkampioen uit 2011. Binnenkort verschijnt hier onze eigen fluistermotor test. Neem met vragen contact met ons op. Een paar jaar geleden maakte de waterkampioen een vergelijking van de elektrische buitenboordmotoren op de markt. Hoewel de test en de modellen hier en daar iets verouderd zijn, geeft het een goed beeld van de verschillen tussen de diverse merken. Want die fluistermotoren die verschillen nogal in prijs, uitstraling, en ja, ook in kwaliteit. Laten we eens kijken wat de Waterkampioen van de diverse modellen elektromotoren vond.

Elektrisch varen test: 7 modellen elektrische buitenboordmotoren vergeleken

elektrische buitenboordmotor schemaOpmerkelijk dat het niet veel vaker gebeurt. Een elektrische buitenboordmotor voor een dinghy is niet zo'n gekke keuze: lekker stil en schoon, zeer handelbaar en relatief goedkoop. Gemiddeld weegt hij zo'n acht kilo waardoorje hem eenvoudig aan boord tilt. Oké, je moet ook een accu aan boord sjouwen, maar dit gaat makkelijker dan een gewone buitenboordmotor. De elektrische buitenboordmotor is niet voor iedereen interessant. Voor snelvaren met de bijboot zijn ze niet bedoeld. Ook de sterkste elektromotor is niet geschikt om een dinghy aan het planeren te krijgen. En als die de hele dag gebruikt moet kunnen worden, bijvoorbeeld omdat de kinderen ermee spelen, ook dan is elektrisch bijbootmotoren minder interessant. Je kunt hiervoor simpelweg niet voldoende accu's meenemen. Dat wil niet zeggen dat elektrische buitenboordmotoren niet presteren. De zeven in deze test zijn allemaal bij uitstek geschikt voor een bijbootje. De echt supergoedkope elektromotoren die op Marktplaats en dergelijke plekken worden aangeboden hebben we niet meegenomen. Hoe het zit met levensduur en garantie van deze vaak goedkoop geproduceerde Chinese motoren is wat ons betreft iets te veel een gokje. Om een goed vergelijk te krijgen, hebben we de motoren achter een 2,90 meter lange Lodestar-rubberboo t gehangen. Iedere motor heeft bij het begin van de test een vers volgeladen Optima-accu gekregen en is er exact even lang mee gevaren. De accu's waren allemaal splinternieuw en gecontroleerd door specialist de Hoeve Multipower uit Waalwijk. Naast de prestaties en het stroomverbruik hebben we gekeken naar het bedieningsgemak, het gewicht en, voor zover mogelijk, de constructie. Om de kracht van de motoren te kunnen vergelijken, hebben we gemeten hoeveel kilo stuwkracht ze leveren tijdens een statische trekproef. Hiertoe verbonden we de rubberboot met een weegschaal aan de steiger. Opvallend hierbij is dat de motoren, met uitzondering van de meer exotische Torqeedo, erg dicht bij elkaar in de buurt blijven. Omdat een statische trekproef niet direct ales zegt over de varende prestaties, hebben we ook varend metingen gedaan. Tijdens deze proef is gekeken naar het stroomverbruik van de motoren en de snelheid die ze ontwikkelen. Omdat bijna alle motoren vijf verschillende snelheden vooruit hebben, hebben we bij alle vijf standen metingen verricht. U vindt in de diagrammen de metingen van de standen 2, 4 en 5. Dit levert de mooiste vergelijkingen op. In stand 1 doen de motoren namelijk zo goed als niets en de stappen tussen 2, 3 en 4 zijn heel klein. U zult in de diagrammen zien dat twee elektromotoren op meerdere punten afwijken: Torqeedo en Motorguide. Bij Motorguide komt dit doordat het geleverde testexemplaar een variabele snelheidsregeling heeft, in tegenstelling tot de 5-stappenschakelaar van de andere. De variabele snelheid sregeling regelt de motor op lagere toerentallen veel efficiënter, met als gevolg een lager stroomverbruik. Hij is met deze variabele regeling wel 150-euro duurder dan de uitvoering rnet een gewone 5-standenschakelaar. De Torqeedo is eigenlijk nauwelijks te vergelijken met de andere motoren, ondanks dat het ook een elektrische buitenboordmotor is. Het concept van deze motor is volledig afwijkend en lijkt veel meer op een echte vervanging van een verbrandingsmotor dan de andere

Flover 45TGFlover 45tg

Prijs: €179,- + prijs - speling tussen staartstuk en bracket De Flovers worden geproduceerd in Korea. Opvattend is de gelijkenis met Minnkota; de ontwerpers van Flover kennen het motto 'beter goed gejat dan stecht verzonnen'. En waarom ook niet, het wiel hoeft echt niet altijd opnieuw te worden uitgevonden. Ondanks de lage prijs presteert de motor niet minder dan de concurrentie. Alle onderdelen kunnen door Kewi worden geleverd, dus met de service en garantie lijkt het ook wel goed te zitten. Als voordelige keus kunnen we deze motor best aanraden. Hoe het zit met de levensduur t.o.v. de grotere merken is een beetje koffiedik kijken. Hoe goed en duurzaam de techniek is, laat zich lastig meten.

Haswing Osapian 40Haswing Osapian 40 Fluistermotor

Prijs €219,- + handige verticale tiltverstelling - ietwat plastic uitstraling Deze Chinese elektromotor wordt geïmporteerd door Nimag, dat ook Suzuki auto's, motoren en watersport doet. Kortom: het is een grote, gevestigde naam die het aandurft om deze motoren te verkopen. Dat zegt wel iets over het vertrouwen in de motoren. Zo op het eerste gezicht komt de Haswing een beetje plastiekerig over, vooral door de spierwitte kleur. In het zwart lijkt het nu eenmaal steviger. Hij is met een in hoogte en lengte verstelbare gashandel en accumeter lekker compleet. Volgas levert de lichtste motor in deze test keurige prestaties, in snelheid en verbruik. Tegen meerprijs levert Haswing ook een bijpassende accu en lader. Bekijk de Haswing Osapian 40 los of de complete set.  

Minn Kota Endura C2 40Minn Kota Endura C2 40 test

Prijs: €299,- + reputatie - geen accumeter Ats het gaat om reputatie en ervaring, dan steekt Minnkota met kop en schouders boven de rest uit. Dit merk levert wereldwijd met afstand de meeste motoren, er is altijd wel een motor te vinden die bij je past. Qua kwaliteit weet je bij dit merk dat je op de eerste rang zit. Als je de orestaties van de motor ziet, dan onderscheidt hij zich niet direct van de concurrentie. Maar dat ze iets goed doen, blijki wet uit het aantal imitaties die er op de markt zijn. De Flover is bijna een schaamtetoze kopie. De Yamaha wordt zelfs gebouwd door Minnkota. Vooral vanwege het vertrouwen en de oorspronkelijkheid van dit merk is het onze testwinnaar geworden.

Motorguide V40motorguide v40

Prijs: €373,- + verbruik - huidige bracket Motorguide kan zich qua reputatie bijna meten met Minn Kota. Het ontwerp van deze motoren is net even anders en volledig eigen. De V40 in onze test heeft een variabele, elektronische snelheidsregeling. En dat scheelt aanzienlijk t.o.v. de concurrentie: op kruissnelheid halveert het stroomverbruik en als je nog langzamer vaart, is het zelfs meer dan de helft. Maar in de praktijk zal je met een bijbootje veelal volgas varen. Het bracket van dit type taat zich niet zo eenvoudig bedienen. In de nabije toekomst komt er een nieuw type dat wij al gezien hebben en dat wel goed werkt. De V40 voelt erg solide en is meer dan een goede keuze.

Rhino VX44rhino vx44 fluistermotor

Prijs: €279,- + stabiele constructie - accumeter lastig afleesbaar De Rhino lijkt prima geconstrueerd. Hij is W met 9,7 kilo wel de zwaarste motor in de test en ondanks dat het nog geen drie kilo scheelt met de lichtste, voel je het verschil duidelijk. Als enige heeft de Rhino geen kunststof bracket en dat komt de stabiliteit ten goede. Het valt positief op dat de motor volgas aanzienlijk minder verbruikt dan de concurrenten. Op dit niveau is iedere ampère minder er één en het verschil loopt bij sommige zelfs op tot 10 ampère. De accumeter op de motor is lastig afleesbaar in het zonticht. Met een importeur ats Lankhorst Taselaar achter zich is de Rhino een veilige keuze als het gaat om service en garantie.

Torqeedo Travel 503torqeedo travel 503

Prijs: vanaf €1525,- + concept - geluid Eigenlijk hoort de Torqeedo hier niet thuis, maar ja, het is een elektrische buitenboordmotor. Het concept is zo dat het een één op één vervanger kan zijn van een brandstofmotor. Daarom heeft hij bijvoorbeeld een eigen compacte lithium-accu in de motor (en weegt daardoor 13,4 kilo). Samen met een geavanceerde elektromotor, snelheidsregeling en schroef kun je met de Torqeedo toch tot zo'n twee uur varen. Wat tegenvalt is het geluid dat hij maakt. Waarschijnlijk door de tandwieloverbrenging levert hij 75 dB op kruissnelheid en dat is veel voor een elektromotor. Ook de prijs is onvergelijkbaar, maar gezien de techniek wel verklaarbaar.

Yamaha M20 elektrische buitenboordmotoryamaha m20 elektromotor

Prijs: €480,- + degelijk - speling tussen as en bracket Yamaha is als één van de toppers op buitenboordmotorengebied slim geweest. In plaats van zelf in de specifieke techniek van elektrische buitenboordmotoren te duiken, hebben ze de fabricage uit handen gegeven aan Minnkota. En daarmee is de Yamaha een uitstekende motor geworden. Hij lijkt duur, maar dat komt ook omdat deze als enige met de Torqeedo ongestraft op zout water mag worden gebruikt. Het ziet ernaar uit dat Yamaha zelf een dikke vinger in de pap heeft bij Minnkota, want de M20 schept hetzelfde vertrouwen als hun verbrandingsmotoren. De motor is met een volledig verstelbare gashandel en accumeter compleet uitgerust   elektrische buitenboordmotor verbruik ampere