Lood accu's versus lithium accu's

De meest gebruikte accu's voor elektrisch varen zijn loodaccu's, maar de lithium batterij is in opkomst. Niet alleen is deze laatste een stuk lichter (vaak slechts 30 to 40% van het gewicht van een loodaccu), ook is de levensduur en het gebruiksgemak meestal hoger. Het is belangrijk om te vermelden dat er tussen loodaccu's ook grote verschillen bestaan. Op deze pagina wordt meer uitleg gegeven over verschillende soorten accu's.

Voordelen loodaccu's

- Goedkoper

- Relatief stevig

- Veel keuze

- Lager voltage dan lithium accu's, en daardoor met mogelijk in combinatie met alle elektrische buitenboordmotoren

Voordelen lithium accu's

- Zeer licht ten opzichte van een loodaccu (25 tot 40% van het gewicht)

- Veel meer cycli

- Dieper te ontladen

- Hogere bruikbare accucapaciteit

- Battery Management System beschermt tegen te diep ontladen

- Minder jaarlijks verlies

De voordelen van lithium accu's ten opzichte van lood zijn dus groot. Er hangt alleen een prijskaartje aan. Het enige waar men goed op moet letten is het standaard hogere voltage van de lithium accu. Hierdoor kunnen sommige elektrische buitenboordmotoren doorbranden bij het gebruik van een lithium accu. Hiervoor heeft Rebelcell de adjusted voltage lijn ontwikkeld. Dit zijn lithium accu's die standaard een lager voltage hebben.

Lood vs. lithium bij gebruik met Torqeedo Cruise 2.0

Hieronder de resultaten van een test met een Zuidwestersloep ZWS-525 met een Torqeedo Cruise 2.0. Bij een kruissnelheid van circa 8 km/h (wat een prima snelheid is voor een sloep) is het verbruik ongeveer 20Ah, en haal je dus een vaartijd van tot 5 uur op 1x  de 24V100 Rebelcell accu. Dus voor recreatief gebruik (’s ochtends een uurtje of twee varen, stil liggen, aanleggen, lunchen, en ’s middags twee uurtjes terugvaren) is dat al voldoende. 
 
Hieronder een eerste vergelijking op basis van de daadwerkelijke test:

Pakket 1: Victron AGM + Zenith waterdichte lader

- 2 x 12V220Ah AGM
- Totaal gewicht: 130kg
- Afmetingen (per accu): 532 x 238 x 240
- Bruto capaciteit (bij ontlading 20 uur): 5,324 kWh
- Netto capaciteit (bij ontlading 5 uur, en 60% diepte ontlading): 2,7 kWh (dit op basis van eigen datasheets van Victron).
- Verwachte levensduur (bij 60% ontlading): 500 laadcycli. Stel 100 cycli per jaar (100 vaardagen en dan laden): max 5 jaar
- Jouw ervaring : 6-7 uur vaartijd icm de Torqueedo Cruise 2.0
- Prijs +/- € 575 per stuk voor de accu, € 400 voor de Zenith lader. Totale prijs: € 1550
- Accu kosten per vaarbeurt: € 3,10

Pakket 2: Rebelcell 24V100 Li-Ion

- 1 x 24V100Ah Li-ion + waterdichte 29A20A acculader
- Totaal gewicht: 16 kg
- Afmetingen (per accu): 407 x 173 x 233
- Bruto capaciteit (bij ontlading 20 uur): 2,49 kWh
- Netto capaciteit (bij ontlading 5 uur, en 100% diepte ontlading): 2,49 kWh (bij Rebelcell accu’s kan tot 100% ontladen worden, en is geen verschil tussen ontlading in 20 uur of 5 uur itt lood of AGM accu’s)
- Verwachte levensduur (bij 100% ontlading): 1000 laadcycli. Stel 100 cycli per jaar (100 vaardagen en dan laden): max 10 jaar
- verwachting : 5-6 uur vaartijd icm de Torqueedo Cruise 2.0  (kan meer zijn, als je in een iets lagere stand vaart, zie opmerkingen hieronder).
- Prijs: €2199 per stuk voor de accu en waterdichte 12A lader. Totale prijs: € 2199
- Accu kosten per vaarbeurt: € 2,20

Samengevat

- Enorme gewichtsbesparing met een lithium accu van maar liefst 114 kg. Veel handzamer dus en makkelijk uit de boot te tillen om thuis te laden als er geen oplaadpunt in de buurt is.
- Een accu weegt 16kg, lood-accu geen optie als je geen laadpunt hebt.
- Vaartijd circa 90% van het Victron pakket. Of anders gezegd, voldoende vaartijd voor een 5-6 uur gebruik. Mocht je meer willen, dan kan dat, je kunt accu’s parallel schakelen en dan ga je naar 10-12 uur.
- Gemak van volledig kunnen ontladen, gelijkblijvende stuwkracht
- Op elk gewenst moment kan bijgeladen worden (laadcyclus mag afgebroken worden itt de Victron accu’s)
- Accu is met bijpassende lader in circa 6 uur volgeladen. De twee AGM accu’s in ongeveer 16 uur
- Batterij beschermd tegen diep ontladen en misbruik waardoor lange levensduur van 10 jaar haalbaar is (bij AGM accu’s is het nog maar zeer de vraag of je de theoretische levensduur haalt, tenzij je je strikt houdt aan diepte van ontlading etc. en daar dus extra beveiliging voor inbouwt, maar als je lekker aan het varen bent wil je niet over je accu’s nadenken)
- Aanschafprijs circa € 500 duurder dan Victron AGM, kosten echter 35% goedkoper
- Doordat ze veel minder ruimte innemen kan je tot wel 4 accu’s kwijt: je actieradius kan dus verviervoudigd worden (20 tot 24 uur permanent gebruik). Dat is geen optie met de Victron omdat je er maar twee kwijt kan in je accubak.