Torqeedo versus ePropulsion

Het Duitse merk Torqeedo is marktleider in elektrische buitenboordmotoren. Het in Hong Kong gebaseerde ePropulsion daagt Torqeedo uit. Lees hieronder onze bevindingen over deze twee merken. Bekijk hier alle Torqeedo motoren en hier alle ePropulsion motoren. Interesse in een andere motor? Voor een overzicht van alle motoren klikt u hier.

De ePropulsion Spirit 1.0 en de Torqeedo Travel 1003 halen ongeveer dezelfde snelheid. Ze verschillen echter op de volgende punten: geluid, gewicht en kwaliteit.

 
  Torqeedo 1003C   Torqeedo 1103C   ePopulsion spirit 1.0
Prijs (kortstaart) €2050,-   €2250,-   €1782,-
           
Geluid Zoemend geluid   Zeer stil   Zeer stil
           
Gewicht  14,9 kg   17,3 kg   18,6 kg
           
Kwaliteit Zeer betrouwbare kwalitatieve motor. Jaarlijks stukken minder onderhoud dan een reguliere verbrandingsmotor. Zwakke punt is de propeller: die wil nog wel eens afbreken, maar dat is niets in vergelijking met het jaarlijkse onderhoud aan een verbrandingsmotor. Ons cijfer voor de kwaliteit: een 8,5   Zelfde verhaal als de 1003C: zeer betrouwbare en goede motor, waarbij eens per 2 of 3 jaar de propeller vervangen dient te worden. In vergelijking met de 1003 heeft deze motor een iets steviger bracket, waardoor de motor nog iets robuuster is. Ons cijfer voor de algehele kwaliteit: een 9.   Kwalitatief een goede motor. Net zoals bij de de Travel motoren dient de propeller af en toe vervangen te worden. Daarnaast is de accu van iets mindere kwaliteit. Het jaarlijkse verlies ligt net iets hoger dan bij een. Torqeedo. De algehele behuizing van Torqeedo is ook net iets steviger. Desalniettemin een elektrische buitenboordmotor van hoge kwaliteit. Ons cijfer: een 7.
           

 

 

 

 

 

 

 

Hier volgt een aantal klantvragen en adviezen uit de praktijk.

Torqeedo Travel of ePropulsion Spirit voor mirror dinghy

Wij zijn op zoek naar een goede elektrische motor voor onze net aangekochte mirror dinghy. Het is een klein zeilbootje waar wij, ook zonder zeilen, elektrisch mee willen gaan varen met voornamelijk ons gezin met kleine kinderen, in de omgevingen Landsmeer (slootjes, semi open water) en Amsterdam (grachten, Amstel). We hebben voorkeur voor een makkelijk hanteerbare motor zonder externe accu, accelerabel en wendbaar. De boot is 3,3meter lang, 1,4m breed, de spiegel is, als ik het goed heb gemeten, 30-40 cm. Het gewicht van de boot is 45 kg, dus we willen graag een lichtgewicht motor. We zullen vermoed ik zelden boven de 300kg uitkomen aan bagage, passagiers en gewicht van de boot zelf.

Ik heb gezocht op jullie website, wat merken bekeken, en concludeerde dat er twee merken zijn die een ‘alles-in-een motor’ aanbieden. Torqueedo (Travel 503), en ePropulsion (spirit 1.0). Onze voorkeur gaat uit naar de E propulsion, voornamelijk vanwege de langere vaartijd.

Graag zouden we van u advies willen omtrent onze overwegingen:

- Zijn bovengenoemde motoren geschikt voor onze boot?  

- Is er verschil in topsnelheid bij deze motoren?

- Tevens, zijn er verschillen in de merken E propulsion en Torqueedo die we, met onze wensen, in overweging zouden moeten nemen (naast de al genoemde vaartijd)?

- Of, is het beter een ander merk te kiezen? Zo ja welk merk raadt u aan?

- Is er een budget optie die we kunnen overwegen?

Antwoord

Dank voor je offerte-aanvraag. Volgens mij ben je al een heel eind in de juiste richting. Torqeedo en ePropulsion zijn inderdaad de enige merken met een motor met geïntegreerde accu.

De vergelijking die u maakt tussen de Torqeedo Travel 503 en ePropulsion Spirit 1.0 klopt niet helemaal. De ePropulsion Spirit 1.0 is vergelijkbaar met de Torqeedo Travel 1003C. Deze motoren hebben allebei 1000W vermogen. De Travel 503 is een veel zwakkere motor met 500W.

De keuze gaat dan dus tussen de Torqeedo Travel 1003C en de ePropulsion Spirit 1.0. Van deze motoren is de vaartijd op papier even lang. De Torqeedo Travel 1003C is in de praktijk een efficiëntere motor en zal dus een langere vaarduur hebben. Ook is de Torqeedo de degelijkere motor. De motor wordt geproduceerd in Duitsland en er zit een serieuze partij achter. Eventuele gebreken worden dus vakkundig opgelost. De Torqeedo is ook wat geavanceerder en lichter dan de ePropulsion.

Desalniettemin is de ePropulsion een degelijke motor. Het grootste voordeel is dat de ePropulsion Spirit nog wat stiller is dan de Torqeedo. Torqeedo heeft in 2019 een nieuwe, krachtigere en volledig stille versie van de Travel gemaakt: de Travel 1103C. Deze heeft alle voordelen van bovenstaande motoren. De motor is wel 10% duurder dan de 1003C en ook een paar kg zwaarder.

Om de rest van uw vragen te beantwoorden:

- Beide motoren zijn geschikt voor uw boot.

- De topsnelheid zal ongeveer hetzelfde zijn (max. 9 á 10 km/u, afhankelijk van omstandigheden).

- Kwaliteitsverschil is aanwezig, de Torqeedo is wat robuuster en lichter. De Torqeedo Travel 1003C maakt wel weer wat geluid, ePropulsion is stiller. De Torqeedo is een extreem efficiënte motor. Dit zit voor een groot gedeelte in de speciale overbrenging. Dit is ook precies waar het geluid vandaan komt. Het is dus niet voor niets! In 2019 is de Torqeedo Travel 1103C geïntroduceerd, die dit probleem wegneemt (wel duurder en zwaarder).

- Het alternatief is een fluistermotor. Hier zit dan altijd een externe accu bij. De vaartijd is wel te evenaren. Het gebruiksgemak van de ePropulsion en Torqeedo is wel echt hoger. Als een van de genoemde motoren binnen budget valt, zou ik dat wel echt als eerste overwegen.

ePropulsion Navy 6.0 of Torqeedo Cruise?

Wij zijn lange termijn cruisers en overwegen een ePropulsion 6kW voor onze bijboot. Bedoeling is zowel kunnen planeren en dus snelheid maken als langere rustige tochten om te kunnen exploreren. Tot op heden hadden we een Torqeedo 1003, maar die is naar onze mening enkel goed voor kortere rustige tochten. Te zwak om bijvoorbeeld door (zelfs lichte) branding, of tegen wind of stroming in te geraken. Bovendien zijn we daardoor al verschillende keren zonder of bijna zonder stroom gevallen op kritische momenten. Aanbevolen buitenboordmotor voor een Highfield 310 is 15pk, maximum 20 pk. De Torqeedo Cruise 10kW wordt ons echt te duur, vandaar dat we richting de ePropulsion Navy 6kW kijken. De nieuwe accu 48/5000 van Torqeedo lijkt ons wel een goede optie (ook qua afmetingen), eerder dan 2 accu’s van ePropulsion. Is dit een (goede) optie volgens jullie, of raad je deze combinatie niet aan ? En kunnen de opplooibare zonnepanelen van ePropulsion hier ook op toegepast worden?

Antwoord

Wat betreft kracht is de Navy 6.0 natuurlijk een juiste keuze. Vergeleken met een Torqeedo is de ePropulsion Navy kwalitatief echt een stuk minder. We hebben afgelopen jaren veel ePropulsions en Torqeedo motoren verkocht en staan duidelijk meer achter de Torqeedo Cruise motoren dan achter de ePropulsion Navy motoren. De lagere modellen van ePropulsion zoals de Spirit hebben wel echt een goede kwaliteit, voor de hogere modellen geldt dit niet. Zowel technisch als de kwaliteit van de behuizing van de motor.

Helaas is er geen 6kW versie van de Cruise, maar wellicht is de Torqeedo Cruise 4.0 wel al voldoende voor u. De Torqeedo Power 48-5000 accu is inderdaad een mooi optie als accu. Deze accu werkt met alle 48 volt motoren. Er zitten chips in waardoor deze accu vooral heel mooi werkt met Torqeedo. De accu deelt informatie met de motor en daardoor heb je als bestuurder meer informatie. Helaas heb je daar met een ePropulsion dus wat minder aan, maar het belangrijkste is natuurlijk dat de accu een mooie lange vaartijd geeft. De zonnepanelen van ePropulsion verkopen wij niet. Hier is nog te weinig gebruikersinformatie over waardoor wij dit even afwachten.

Elektrische buitenboordmotor met afstandsbesturing

Ik ben op zoek naar een electrische buitenboordmotor met afstandsbesturing voor mijn bootje maar weet niet welk type geschikt is. Mijn boot is een Shetland Family Four zonder opbouw en is ongeveer 5 meter lang en 2 meter breed.

Ik wil hem/haar vooral in de Amsterdamse grachten gebruiken (maximum snelheid is daar 6 km/uur ) met 5 personen gemiddeld. Er kunnen maximaal 8 volwassenen in maar dat gebeurt zelden.

Heel veel harder hoef het ook niet te gaan. Ik wil wel de mogelijkheid hebben om snel te stoppen en te accelereren in verband met de rondvaart. Ook wil ik een uur of 4 rond kunnen varen zonder zorgen of ik wel thuis kan komen.

Ook wil ik van mijn oude motor af, dat is een Yamaha 2cilinder 30pk tweetakt, afstandbestuurd en electrische start. Leeftijd onbekend maar niet de jongste meer.

Laden is geen probleem want bootje ligt aan mijn woonboot.

Mijn voorkeur gaat uit naar de E-propulsion Navy 3.0 remote, boven bijvoorbeeld Torqueedo. Deze laatste maakt beduidend meer geluid. Graag uw advies betreffende het merk en type motor en accu's en graag een prijsberekening voor de geschikte set(s), en of jullie de oude motor inruilen.

Samengevat:

- Electrische buitenboordmotor met afstandsbesturing

- Accu(’s) voor 4 a 5 uur varen op lage snelheid

- Aansluiting electra en lader

Antwoord

Allereerst over het geluidsverschil tussen de ePropulsion en de Torqeedo. Dat geluidsverschil zit vooral tussen de ePropulsion Spirit 1.0 en de Torqeedo Travel 1003C. Overigens heeft Torqeedo de Travel 1103C ontwikkeld die krachtiger en stiller is dan de ePropulsion. De Cruise motoren van Torqeedo (5pk en hoger) hebben dit probleem niet. Deze zijn ook heel veel stiller. We hebben zowel de Cruise als de Travel als de Spirit is onze showroom staan dus je kan een keer komen luisteren. In onze ervaring zijn de Navy motoren van ePropulsion van mindere kwaliteit dan de Torqeedo motoren. De Spirit van ePropulsion is nog wel aardig maar de ervaring met de Navy motoren is niet heel goed. De Navy modellen hebben een 3kW en een 6kW uitvoering, wat ze onderscheidend maakt van de Cruise motoren. Gezien de lengte van je boot en de verwachting die u heeft bij de snelheid denken wij dat u inderdaad tussen de 2 en de 4 kw nodig heeft.

Aangezien je zelf aangeeft dat je in Amsterdam wat extra kracht fijn is om eventueel wat sneller te kunnen remmen, raden wij de Torqeedo Cruise 4.0 aan. Voorts maak ik uit het type boot en het feit dat je aan de kade kan laden op, dat een loodaccu (i.p.v. lithium) pakket prima is. Lithium is een stuk lichter maar ook een stuk duurder dan lood.

Als je 6 km/h wil varen met de boot op de foto dan denk ik dat je gemiddeld ongeveer op 1kW zal varen. Als je dan 4-5 uur wilt kunnen varen moeten we dus kijken naar een 5 kwh pakket. Bijgevoegd is een bestand met daarin verschillende mogelijke accupakketten.

Onze voorkeur gaat dan sterk uit naar de onderhoudsvrije AGM loodaccu’s van Zenith. Bijvoorbeeld 8x de 224Ah/6V accu dan heeft u een totale capaciteit van 7kWh. Dit accupakket weegt in totaal 240 kg en kost €3250,- (inclusief lader)

Daar komt dan nog de prijs van de Torqeedo Cruise 4.0 langstaart (gezien je spiegelhoogte) bij van €3650,-

In totaal kom je dan uit op €6900,- maar wij willen dit als setprijs graag aanbieden voor €6450,-. Je hebt dan kwalitatief gezien de beste elektrische motor op de markt, met ruim het vermogen voor jouw boot en met een accupakket waar je lang mee kan varen.

Over de inruil van een tweetakt. Dat kunnen we waarschijnlijk wel doen, maar dan moeten we motor echt even zien. Het handigste zou zijn als u langs komt. Wij hebben hier een werkplaats waar we de motor ook even kunnen testen. We horen graag wat je van ons voorstelt vindt. Daarnaast nodigen we je graag een keertje uit bij ons in de showroom zodat we de mogelijkheden nog eens goed door kunnen spreken. Ik woon zelf ook in Amsterdam en ik rij in ongeveer een half uurtje naar onze showroom.