Rubberboot reparatie Advies

Zelfs bij boten waarbij beide luchtkamers van de bodem zijn losgekomen, is rubberboot reparatie mogelijk. Normaal gesproken zou men zo’n boot weg gooien. RIB-boten.nl geeft de boot een nieuw leven. Na grondige reiniging en herstel van de randen, (deze randen bestaan uit tweedelig doek i.v.m. sterkte) worden de kamers weer verbonden met de romp. Daarna als extra versteviging een rand geplaatst over de gehele lengte van de bodem en de tubes. Aan de spiegelzijde is ook een extra doek geplaatst voor versteviging. Deze boot heeft weer een geheel nieuw leven en kan weer jaren mee! Rubberboot reparatie bedrijf RIB-boten.nl geeft uw lege opblaasboot weer een vol nieuw leven!

Soms krijgen we een boot binnen in onderdelen. Ook dat is geen probleem. Eerst plaatsen we de spiegel en na nauwkeurig uitlijnen en afplakken plaatsen we de bodem. Het moeilijkste is dat de spiegel geen millimeter mag wijken, want anders past de bodem niet meer. Werken met rubberbootlijm betekent: vast = vast. Secuur werk dus! Als de bodem is geplakt aan de onderzijde, dan word de boot omgedraaid en aan de binnenzijde verlijmd.

Lees hier enkele handige tips & tricks voor gedegen onderhoud en reparatie van uw rubberboot / RIB.

RIB Reparatie & Onderhoud

RIB’s hebben een zwaarder bestaan dan de meeste andere boten. Hierdoor zijn onderhoud en reparatie zeer belangrijke factoren in het behoud van hun betrouwbaarheid. De aard van een RIB en het vermogen om tegen kades, steigers en andere boten op te botsen, maakt degelijk onderhoud bij RIBs extra belangrijk. RIB’s opereren vaak nabij stranden en kusten, waar de slijtage wordt verergerd door schurend zand en grind. Het is dus overbodig te zeggen hoe belangrijk goed onderhoud is. Verder is het belangrijk om te weten hoe u (kleine) reparaties aan de RIB dient uit te voeren. Zeker wanneer u niet in de buurt van uw thuisbasis bent.

Het grote onderhoud kunt u meestal ondernemen tijdens een jaarlijkse controle. De belangrijkste elementen goede reiniging, het lijmen van alle beschadigde gebieden, schilderen en lakken/polijsten. Wij raden echter aan  om uw RIB iedere keer dat u terugkomt van een vaartocht even langs te lopen met een controle routine. Op deze manier kunt u schade of slijtage ontdekken voordat het serieus wordt. Even belangrijk is de wetenschap dat de boot dan klaar is om de volgende keer weer meteen het water op te gaan. Degelijk onderhoud en checks van de RIB is des te meer nodig wanneer u op een wilde zee vaart, maar ook na een tocht op de plas raden wij het altijd aan.

‘Terug-van-zee’-onderhoud

Stap 1: Het wassen van de RIB

Het eerste wat je moet doen wanneer je net terug bent van zee is de RIB grondig wassen in zoet water. Zo krijg je al het zout, gruis en andere verontreinigingen van de boot. Om de RIB goed te wassen moet je de boot in een positie zetten waarbij het water goed kan weglopen. Op een trailer dient u wellicht de loosplug in de spiegel te verwijderen, zodat het water dat zich heeft opgehoopt in de romp volledig wegloopt. De bodem wassen is met name belangrijk als u met de boot op het strand bent geweest. Vuil en gruis in de boot is erg schurend en heeft de neiging om in de kleinste hoeken van de boot te gaan zitten. Vooral op de plek waar de tubes zijn verbonden met het vaste dek van de RIB kan hardnekkig vuil erg vervelend zijn. Het is dus belangrijk hier direct goed te reinigen. Omdat op deze plekken door de wrijving het materiaal kan zijn beschadigd, bestaat de mogelijkheid tot lekken. Hierdoor is het raadzaam om,  in plaats van alleen schoonspuiten met een tuinslang, eerst gebruik te maken van een emmer water met een mild wasmiddel om de boot om te spoelen. Kunststof reinigers en andere op olie gebaseerde schoonmaakproducten kunnen na lange tijd schade aanbrengen aan het PVC en de naden. Milde zeep is het beste voor het schoonmaken van uw rubberboot. Dit haalt alle vettigheid en andere verontreiniging van het rubber van de RIB. Ook zal u op deze manier direct alle hoeken en gaten van de boot kunnen inspecteren. Zo zult u wellicht tegen patches of tapes aanlopen die beginnen los te laten. Door met het reinigingsmiddel het oppervlak van de tubes af te gaan, zult u ook een mogelijk lek gemakkelijk opsporen (belletjes in het water). Daarnaast zijn er veel schoonmaakproducten verkrijgbaar die speciaal zijn ontwikkeld voor uw rubberboot. Ook zijn er middelen verkrijgbaar die uw boot beschermen tegen de invloeden van zon en het materiaal soepel houden en conserveren tijdens opslag. Dit verlengt de levensduur van uw rubberboot.

slecht lijmwerk rubberboot
Bij het afpellen van een patch op de buis van een RIB blijkt het slechte lijmwerk

TIP: gebruik gewoon water en zeep óf een van de speciale RIB reinigingsmiddelen voor het schoonmaken van de boot. Als u die laatste wilt gebruiken, controleer dan zorgvuldig de inhoud. Gebruik geen middelen die siliconen bevatten. Weliswaar geven siliconen de tubes een glanzende afwerking die de boot er als nieuw uit laat zien. Helaas kan het veel problemen veroorzaken als er een keer een reparatie moet worden uitgevoerd aan de tubes. Door het gebruik van siliconen zal de lijm niet meer blijven zitten. Het verwijderen van de polijstlaag gaat erg lastig.

Verdere controle: dekbeslagen etc.

Zodra de RIB volledig is gewassen neemt u een snelle blik rond de boot om dekbeslagen en andere details te controleren. Kijk of er geen vocht in de console (als die aanwezig is) is gekomen. Check vooral of er geen vocht op de elektra / aansluitingen is gekomen. Een spray siliconenvet zal helpen om corrosie te voorkomen. Doe hetzelfde bij andere ‘bewegende’ onderdelen op de boot. Let op! Spray geen siliconenspray op de ventielen van de tubes. Dit trekt vuil aan waardoor het ventiel niet meer goed werkt. Bovendien kan de spray op het rubber komen, wat u dient te voorkomen.

Bij uw routinecontrole hoort ook een controle van de motor.

Ribboot check aan eind van het seizoen

Een routinecheck na het varen neemt normaliter niet meer dan 10-15 minuten in beslag. Aan het eind van het seizoen of wanneer u de boot een langere tijd niet gaat gebruiken, moet u dat grondiger aanpakken. Het zou toch niet meer dan een halve dag in beslag moeten nemen. Wellicht een volledige dag als er reparatiewerk bij zit. En dat is het meer dan waard!

strips laten los rubberboot
Zorg dat de rubber strips niet loslaten!

Om te beginnen aan deze ‘grote check’ moet u de boot zoveel mogelijk strippen van onderdelen en accessoires. Ontkoppel de console en eventuele luiken en panelen in het dek.

Behandeling van houten elementen

Sommige RIBs hebben houten elementen. Deze vragen ieder jaar wat aandacht. Zorg dat u dit gewoon ieder jaar doet dan heeft u op de langere termijn nog steeds een mooi ogende boot. Zout water en zon zijn nou eenmaal geen vrienden van hout. Om het echt goed aan te pakken dient u wel 4 a 5 lagen bootverf aan te brengen (2-component polyurethaan is aan te raden als u de boot aan heftige condities onderwerpt).

Reparatie van rigide / harde onderdelen

Het rigide gedeelte van de RIB is de kern van de boot. Een kapot onderdeel hier kunt u dus het beste vervangen of vanaf de grond opbouwen. Kleine beschadigingen aan vloeren en andere componenten kan worden gerepareerd door gebruik van epoxy vuller. Deze wordt ingebracht in het beschadigde gebied nadat de boot is schoongemaakt en gedroogd.

Het harde gedeelte van de romp inspecteert u door met uw hand over iedere vierkante centimeter te gaan en te zoeken naar butsen, krassen en scheuren. Markeer deze gebieden met een markeerstift  en analyseer ze dan grondiger. Wanneer alleen de gelcoat beschadigd is (het geval wanneer je dezelfde kleur ziet door de kras of buts heen), schuurt u de plek van de beschadiging licht op (machine of met de hand) en vult u het vervolgens op met matchende gelcoat. Bij veel jachtwerven en watersportwinkels kunt u hiermee wel terecht. Om het af te maken wrijft u de gelcoat vulling vervolgens gelijk met de omringende oppervlakken met zeer fijn schuurpapier en polijst u het hele gebied met schuurmiddel. Zeer kleine butsen, chips en krassen kunt u over het algemeen laten zitten zonder dat u bang hoeft te zijn dat deze erger worden. De gelcoat biedt immers nog steeds bescherming tegen water. Kleine beschadigingen aanpakken kunt u wel doen als het beschadigde uiterlijk van de boot u stoort.

Scheuren en krassen in het laminaat zijn ernstiger. U kunt deze herkennen als een wit of geelachtig oppervlak onder de gelcoat (met een vezelachtige structuur). Als het ondiepe krassen zijn, waar alleen de gelcoat is verwijderd kan de bovenstaande methode nogmaals worden toegepast. Let op dat de gelcoat voldoende ‘teruggeschuurd’ wordt opdat de gelcoat en het laminaat eronder weer hechten. Let ook op dat het laminaat volledig droog is. Zodra het gebied is goed droog volg je de aanwijzingen hierboven voor het vullen van scheuren.

Wanneer de schade tot aan het laminaat zit is uitgebreide behandeling nodig. Allereerst zet u een rechte rand over het beschadigde gebied, om ervoor te zorgen dat het op gelijk niveau is met de schone gelcoat aan beide kanten. Controleer de diepte. Indien de schade relatief ondiep is – slechts een millimeter of twee – kun je waarschijnlijk wegkomen door het beschadigde gebied met de gelcoat te vullen zonder noemenswaardig verlies van kracht. Echter, als er enige twijfel bestaat (bijvoorbeeld indien de schade is veroorzaakt door een botsing), moet u het volledige beschadigde oppervlak uitschuren zodat er weer een schoon en fris laminaat oppervlak ontstaat. Vervolgens legt nieuw laminaat in het afgeschuurde gebied. Het beste is om epoxyharsen te gebruiken voor deze laag, aangezien dit sterker is dan de vinyl harsen gebruikt voor het originele laminaat. Na het heropbouwen van het laminaat moet u het oppervlak opschuren na het uitharden van de hars. Tenslotte legt u hierover weer een nieuwe laag gelcoat.

Hoewel veel van bovenstaand cosmetisch is, kan het op lange termijn zorgen dat er geen water bij het laminaat komt. En dat loont!

Rubberboot reparatie van tubes en rubber

Ook hier gaat u met de hand over ieder stuk materiaal. Vaak kunt u wel voelen wat u niet kunt zien. U merkt het vanzelf als u een gebied aanraakt waar de buitenste beschermlaag van het materiaal (in het algmeen pvc of hypalon) weggesleten is of waar patches of tape is losgeraakt. Onthoud dat op plekken waar u het slechtst bij kunt, vaak eerder last hebben van schade en verweer. Loop ook goed alle handgrepen, katrollen en ringen na. Kijk goed of u niet met uw nagel onder patches of andere elementen kan grijpen.

schade tubes rubberboot
Geschuurde buitenlaag van een RIB tube

U zult het waarschijnlijk gemerkt hebben wanneer de ribboot een lek heeft in de tube, maar deze check is een goed moment om de luchtcapaciteiten van de boot te checken door de luchttubes te verven met een zachte borstel gedrenkt in een afwasmiddel. Blaas de boot stevig op en ‘verf’ de tubes met het schuimende middel. Lekkages zullen snel zichtbaar worden doordat er belletjes vormen. Loop vooral goed de gebieden rond de ventielen na.

Nu gebieden die aandacht nodig hebben gemarkeerd. Als het slechts een kwestie is van een loslatende rand, droogt u de gebieden grondig (een haardroger is voldoende). Scheid de naad zoveel mogelijk, totdat je bij het nog stevig gelijmde gebied komt. Met de warme lucht van de haardroger kan de lijm wat opwarmen waardoor de naad  verder geopend kan worden.

oude plakker verwijderen rubberboot
Een oude ‘patch’ verwijderen met een tang nadat de lijm is verzacht met een heteluchtpistool

Verwijder alle oude lijm en schuur het te lijmen oppervlak (de naad of patch) licht. Reinig de oppervlakken met tolueen, aceton of een gelijkwaardige lijmreinigingsvloeistof. Zorg dat beide kanten van het te lijmen oppervlak goed maar dun gereinigd zijn. Meer lijm maakt het NIET sterker!

Laat deze eerste laag ongeveer 15 minuten drogen en breng vervolgens een tweede dunne laag lijm aan. Zodra dit na ongeveer 10 minuten droog is duwt u de twee oppervlakken samen. Het is raadzaam dit te doen met de tubes leeggelopen, zodat je goede druk kan zetten op de twee oppervlakken. Tenslotte kunt u lijmresten aan de buitenkant met eerder genoemde reinigingsmiddelen verwijderen. De lijm heeft ongeveer 48 uur nodig om te drogen. Klaar voor het nieuwe seizoen!

teveel lijm gebruikt rubberboot
Hier is teveel lijm gebruikt. Hierdoor hechten de lagen niet goed.

Hoe om te gaan met grotere materiaal en tube reparaties?

Over het algemeen zijn grotere reparaties/schades niet ingewikkelder dan kleine. Tenminste, als u goede toegang heeft tot de beschadigde plek. Er zijn twee typen: De kleinere reparatie (van een speldenprik tot een scheur van 5cm) en de grotere reparatie (een scheur tot ongeveer 25cm). Heeft u grotere schade (een nog grotere scheur of een scheur die door meerdere luchtkamers gaat), dan zult u naar een reparatiebedrijf moeten gaan. Dat scheelt u een hoop tijd en energie.

Een kleine reparatie is vrij simpel en wordt meestal gedaan met een patch op de buitenkant van de tube (zie hierboven). Gebruik een patch met afgeronde hoeken van materiaal gelijk aan dat van de boot zelf. Raadpleeg de dealer of een reparatiebedrijf voor het juiste materiaal. Als het materiaal is met aan één kant hypalon en aan de andere kant neopreen, let dan extra op dat u de patch op de juiste manier bevestigt (normaliter de hypalon aan de buitenkant!).

heteluchtpistool om plakker te verwijderen
Gebruik een heteluchtpistool om oude lijm los te maken

Bereid zowel de patch als de buis voor door beide licht te schuren (mechanische schuurmachine is toegestaan maar weer voorzichtig). Zonder een schoon, vlak rubber zal de lijm niet goed hechten. Zodra het rubber schoongemaakt is raakt u het NIET meer aan met u handen. Dit maakt het weer vettig waardoor de lijm niet hecht. Breng een eerste dunne laag lijm aan en laat het drogen voordat u de tweede laag aanbrengt. Zorg ervoor dat de tube op een plat hard oppervlak ligt. Druk goed aan opdat er geen luchtbellen ontstaan. U kunt de patch maar één keer goed aanbrengen. Het binden van de lijmlagen werkt direct dus er kant niet meer geschoven worden. Mocht het toch fout gaan, dan kunt u met een haardroger heel voorzichtig de twee lagen weer losweken. Waarschijnlijk moet u wel opnieuw een laag lijm aanbrengen en het opnieuw proberen.

Zodra de patch en de tube aan elkaar zijn gehecht rolt u het oppervlak met een kleine harde roller (van centrum naar buiten). Een roller bestaande uit


Met hehulp van een slijpschijp een patch schoonmaken voordat er gelijmd wordt

meerdere schijven is beter dan een massieve wals en het doel van het rollen van de patch is om zowel een betere binding tussen de twee componenten te krijgen en ook om eventuele luchtbelletjes die gevangen zitten te laten ontsnappen. Besteed bijzondere aandacht aan de hechting rondom de rand van de patch (dit moet niet gaan loslaten). Als alles stevig zit, kunt u lijmresten schoonmaken. Laat de patch tenminste 12 uur drogen, maar liever langer.

Voor grotere scheuren werd het vroeger aangeraden eerst de scheur met een naald en draad dicht te naaien en vervolgens dezelfde patchtechniek toe te passen. Echter, ook een patch aanbrengen aan de binnenkant van de tube is aanzienlijk steviger. Hoewel dit lastig lijkt kan het wel. U dient ervoor te zorgen dat het gat in ieder geval 10cm is (als het dat niet al is). U hand moet naar binnen passen. Knip nu een patch die tenminste 5cm over de scheur heen gaat en volg dezelfde procedure als hierboven beschreven. Het enige wat lastig is, is het krijgen van de patch in de luchtbuis. Omdat de twee delen met lijm erop zullen plakken wanneer ze elkaar raken, is het lastiger dan u wellicht denkt. Bereid het goed voor door het eerst zonder lijm te proberen. Zodra de patch en de binnenkant van de tube aan elkaar bevestigd zijn met lijm, weer goed uitrollen met de roller zodat eventuele luchtbellen verdwijnen. Laat gedurende 12 uur drogen en probeer dan de tube op te blazen tot een druk van niet meer dan 2psi. Nu de binnenkant gefixt is kunt u de buitenkant van de buis aanpakken. De techniek is hetzelfde als voor een klein scheurtje. Alleen heeft u te maken met een grotere patch die meer zorgvuldige behandeling nodig heeft en moet worden gehecht aan de ene kant en vervolgens geleidelijk uitgerold in de juiste positie over de lengte van de scheur.

Patch aanbrengen bij versleten materiaal


Zo moet u dus geen patch aanbrengen!

Een eigenaar kan worden geconfronteerd met een boot waar delen van het oppervlak zijn versleten, of verhoogde porositeit van een groter gebied van de tube.

In feite kan ook hier een patch worden aangebracht zoals hiervoor beschreven. Omdat deze patch waarschijnlijk veel groter is dan bij een reparatie van een kleine scheur behoeft dit meer aandacht. De voorbereiding is hetzelfde, maar breng de grote patch eerst aan een kant aan en rol voorzichtig richting de andere kant (voorkom luchtbellen!). U kunt dit het beste doen met twee personen. Dat geldt eigenlijk voor vrijwel iedere reparatie die hier beschreven is.

Rubberboot onderhoud

Zeker bij een nieuwe RIB of andere rubberboot zal onderhoud geen grote rol spelen. Om ervoor te zorgen dat uw RIB een extra lange levensduur heeft en reparatie en groot onderhoud overbodig worden, dient u onderstaande tips in acht te nemen:

Het opbergen van de rubberboot of RIB

Het is onverstandig een RIB volledig leeg te laten lopen alvorens deze op te bergen. Laat er altijd genoeg lucht inzitten om vouwen, kreuken en scheuren te voorkomen. Leg de boot vervolgens bij voorkeur plat neer en dek deze af met een zeil of kleed. Als u de boot toch volledig leeg wilt hebben om op te vouwen, draag er dan zorg voor dat deze volledig droog en vuilvrij is. Voorzorgsmaatregelen en algemene tips Standaard voorzorgsmaatregelen: De meeste rubberboten zijn uit zeer sterk materiaal vervaardigd, maar dat neemt niet weg dat u voorzichtig moet zijn met scherpe objecten. De gevolgen van lekkage zijn groter dan bij boten met een conventionele harde romp, daarom is het belangrijk de boot te beschermen tegen de impact van scherpe objecten. Voorkom het slepen van de boot over rot sen of steen en wees voorzichtig bij het aanmeren van de boot bij steigers, kades, wal of strand. Er kunnen zich niet direct zichtbare scherpe objecten bevinden zoals spijkers, glasscherven, stenen of schelpen die de huid van de boot kunnen beschadigen. Het is verstandig uw boot met regelmaat te reinigen en zand en aanslag te verwijderen. Zand heeft een schurende werking en kan in de ventielen terecht komen. Daarnaast kunnen er algen en vuil zich op de onderkant van de boot gaan hechten als de boot gedurende langere periode zich in het water bevindt. De zelflozer is voorzien van een rubber membraam. Controleer regelmatig of deze nog juist gemonteerd zit.