Rubberboot vergelijkende test

Het is inmiddels al weer lang geleden dat er door een onafhankelijke partij een rubberboot test is gedaan met verschillende rubberboten. Om toch enigszins een beeld te scheppen, hebben wij de test van de ANWB en de test van motorboot.com hieronder samengevat. De informatie is dus wel gedateerd. Aangezien beide panels los van elkaar de test hebben gedaan, hebben wij ervoor gekozen om niet de cijfers over te nemen, aangezien deze moeilijk met elkaar zijn te vergelijken. Let wel, er zijn tal van veranderingen binnen verschillende rubberboten sinds deze tests zijn gedaan. Zo heeft bijvoorbeeld Talamex nu ook aluminium boten. Iedere watersporter stelt natuurlijk ook andere eisen aan zijn rubberboot of RIB. Voor de een is gewicht belangrijker, terwijl een ander de nadruk legt op het belang van een diepe kiel. In deze tests is alleen maar gekeken naar hoe deze boten varen. De kwaliteit van de levensduur is niet getest. Onderaan deze pagina vindt u de link naar de artikelen.

AB 9.5 AL

http://www.abinflatables.com ANWB: Deze mooie Columbiaan is met afstand de duurste in deze test. Maar de uitdrukking ‘alle waar is naar zijn geld’ is hier volledig van toepassing. AB RIBPlus & min + Constructie en afwerking + Vaareigenschappen – Roeien De AB is uiterst netjes gemaakt en constructief van hoog niveau. Zo heeft hij een aluminium romp en bijna onverwoestbare tubes van Hypalon. Ook het ontwerp klopt. De boot vaart met afstand het fijnst, het lijkt wel of je met een veel grotere over het water raast. De kleine 6 pk die we gebruiken moet uiteraard even zijn best doen om hem in plané te krijgen. Maar op snelheid voelt de boot zeker en snijdt hij heerlijk door de golven. Op het onderdeel ‘roeien’ scoort de AB wat minder. De dollen lijken maar net berekend op hun taak en buigen flink door. Desondanks roeit hij verder prima. De dubbele aluminium bodem zorgt voor een droge boot. Het gewicht is met 47 kilo keurig voor zo’n fors exemplaar. Deze chique AB 9.5 AL met boegvak is een uitstekende investering voor de fijnproever die goede vaareigenschappen belangrijk vindt en een RIB wil die vele jaren mee zal gaan.

Caribe C-9x 

http://www.caribenautica.com ANWB: Caribe heeft een goede reputatie als het gaat om levensduur. Niet voor niets wordt dit merk veel gekozen door charterbedrijven in zonnige oorden. Caribe RIB bootPlus & min  + Verwachte levensduur + Vaareigenschappen + Ontwerp romp   De standaard in Hypalon uitgevoerde tubes zijn veel beter bestand tegen UV-straling dan die van pvc. Ook kunnen ze beter tegen schoonmaakmiddelen, benzine en andere chemicaliën. Vanwege de dubbelschalige polyester romp hoort de Caribe bij de zwaardere boten. Hij mist de verfijning van de AB, maar daar krijg je een oerdegelijke boot voor terug. De constructie en de gebruikte materialen zijn bovengemiddeld goed. Dit merk ontwerpt zijn rompen afzonderlijk voor iedere maat. Je krijgt dus de beste romp passend bij de lengte van de boot. Het levert een levendig varende RIB op, die speels is maar alles lijkt aan te kunnen. Hij kan een 15 pk-motor aan en daarmee is hij waarschijnlijk ronduit spectaculair om te varen. Hij roeit goed, al buigen de dollen flink door. Het boegvak is een praktische toevoeging. De Caribe is voor de lange termijn een prima investering.  

Talamex TLR 270 

Talamex rubberboten https://www.talamexopblaasboten.nl

ANWB: De Talamex TLR is een nette, eenvoudige RIB. De adviesprijs lijkt wat aan de hoge kant, maar op internet is hij al voor € 1.299 te vinden.

Talamex ribPlus & min + Eenvoudig maar netjes + Snel varen – Geen sleepoog in romp De boot heeft van alle in deze testgroep de meeste moeite om met de 6 pk in plané te komen, maar is daarna wel weer de snelste. Dit komt door de vrij vlakke romp, die als nadeel heeft te willen stuiteren op snelheid. Kortom: echt overtuigen doet hij varend niet. De dubbele bodem levert een vlakke vloer op. Met de vaste, niet verstelbare peddels roeit de boot goed. De uitrusting is voldoende, hij heeft een grijplijn en mist handvatten aan de zijkant. Op de neus en de tubes aan de achterkant vind je die wel. Het ontbreken van een sleepoog in de polyester romp is een gemis. Nu sleep je de boot aan twee kunststof ogen die op de tubes bevestigd zijn. Een minder solide oplossing. Talamex komt met een nieuwe serie RIB’s die waarschijnlijk hoger zouden scoren in deze test.

Hibo RIB 3.00 - ANWB

ANWB: De Hibo is een vrolijk en fris ogende RIB. Het is een keurige boot die goed is uitgerust. Van boegvak tot ankerrol, alles is aanwezig. hibo rib Plus & min + Rustig vaargedrag + Boegrol – Vaste peddels Ondanks zijn scherpe prijs krijg je niet het gevoel met een goedkope boot te maken te hebben. Uiteraard heeft hij tubes van eenvoudiger pvc, maar wel van een goed fabrikaat. De boot is fijn stabiel, ook als je in je eentje in de neus zit. Dat is nog wel eens anders, dit formaat RIB’s wil dan erg instabiel worden. De ankerrol lijkt in eerste instantie overbodig, maar als je de boot veel gebruikt, beschermt hij de neus goed. Op snelheid vaart de Hibo goed. Met de 6 pk blijft een gedeelte van de tubes achterin contact houden met het water. Hierdoor is hij minder nerveus dan een RIB die volledig op de romp vaart. Maar daardoor lijkt hij ook tammer. Een keuze dus: rustig vertrouwd of speels. De boot heeft geen verstelbare peddels, maar roeit prima. Het polyesterwerk is keurig uitgevoerd. Een prima boot met een passende prijs. Hij is ook leverbaar op 2,70 meter, dan kost hij € 1.349.  

Excellent RIB 270

ANWB: De absolute prijsvechter in deze groep is de Excellent RIB. Voor nog geen 1.200 euro krijg je een complete RIB. excellent ribPlus & min + Lage aanschafprijs – Diameter tubes – Minder solide Heel eerlijk gezegd hoort de Excellent ook de goedkoopste in deze groep te zijn. Het is geen verkeerde boot, maar hij kan niet mee met de (veel) duurdere jongens en heeft het ook lastig met zijn wat directere concurrenten. Door de kleine diameter van de tubes oogt hij niet alleen kleiner, maar voelt het ook zo. Iets minder beschut en veilig. De spiegel is aan de dunne kant en niet alle attributen als hijsogen en handvatten zitten op de juiste plek. In deze test heeft de boot nog geen vlakke binnenvloer, maar alle toekomstige krijgen dat wel. Roeien gaat prima met de Excellent, al heeft hij geen verstelbare peddels. De 6 pk krijgt de RIB maar net in plané, lastiger dan bij alle andere, maar het lukt. Op snelheid is hij vlot, maar levert geen RIB-gevoel. Hij vaart als een goede opblaasboot met een opblaasbare vloer. Maar nogmaals: het is de goedkoopste!  

Vortex RIB 270 P

ANWB: De Vortex 270 is om te beginnen een prima boot. Nergens is hij echt speciaal of onderscheidend in, maar missers of nadelen kent hij ook niet. vortex rib bootPlus & min + Prima allrounder + Stabiel op snelheid – Lastig in plané (bij 6 pk) Het is een prima allrounder die je niet zal teleurstellen. Hij is ook verkrijgbaar met een aluminium romp. Hij kost dan 1.850 euro en weegt nog maar 39 kilo. En dat is het overwegen meer dan waard. Het gewicht is dan heel netjes, waardoor hij veel makkelijker te hanteren is. Het verschil tussen 40 en 60 kilo maakt een groot verschil. De Vortex 270 die maximaal 10 pk mag hebben, vaart in plané met de 6 pk keurig. De tubes blijven achterin contact houden met het water. Hij voelt zeker. Een 10 pk zal hem overigens beter passen, de 6 pk krijgt hem lastig in plané. De boot is goed voorzien van handvatten en hijsogen voor de davits. Met de vaste peddels roeit hij prettig. De spiegel is beschermd met kunststof motorplaten en het bankje is gemaakt van aluminium. Motorboot lezerspanel: De beste bijboot voor wat betreft design, constructie, veiligheid en vaareigenschappen & comfort en tevens de boot die de meeste panelleden gevoelsmatig het liefst zouden kopen... Met vijf 1e en twee 2e plaatsen is de Vortex 270 RIB al met al overtuigend testwinnaar geworden en met een 7,3 (gedeelde 2e plek) is ook de prijs/kwaliteit-verhouding daarbij nog eens dik in orde! De commentaren van de panelleden waren dan ook lovend, onder meer vanwege de lekker vlakke bodem.  

Nimarine MX 310 RIB

ANWB: Het is de ‘vreemde eend in de bijt’, deze Nimarine. Want deze RIB is opvouwbaar. Dat wil zeggen dat de polyester romp uit twee delen bestaat die eenvoudig in elkaar gevouwen kunnen worden. nimarine foldable ribPlus & min + Vouwbaar – Vaareigenschappen – Minder solide Een groot voordeel van het kunnen opvouwen is de kleinere pakmaat. In tegenstelling tot een normale RIB houd je niet de volledige lengte van de romp over. Het levert helaas ook wel een nadeel op, want door het ontwerp van de romp vaart de Nimarine nauwelijks als een echte RIB. Het lijkt in veel opzichten bijna een platbodem te zijn. Hij komt hierdoor als eerste in plané, maar blijft op zijn tubes varen. Je kunt dit goed zien in het zijaanzicht. Ook is hij minder stijf. Als je een echte RIB wilt, is deze 310 niet de eerste keuze. Maar als de pakmaat van belang is, dan levert deze Nimarine een enorm voordeel ten opzichte van de andere kleine RIB’s in deze test. De uitrusting is in orde, net als de constructie en afwerking. Buiswater en regenwater blijven wel middenin de boot staan en afwateren is erg lastig.

Highfield Classic 260 AW 

ANWB: Als je puur op uitstraling af zou gaan, dan scoort de Highfield hoog. Het is een chique en strakke RIB met een aluminium bodem. En gelukkig blijft het niet bij uitstraling alleen. highfield ribPlus & min  + Constructie en afwerking + Vaareigenschappen + Gewicht   De boot is keurig gebouwd, netjes uitgevoerd en goed ontworpen. De Classic 260 in deze test is uitgevoerd in pvc. En zoals gezegd is dat duidelijk goedkoper dan Hypalon. Maar het is wel pvc van hoge Duitse kwaliteit. En mocht je toch echt Hypalon willen, dan is dat mogelijk voor een meerprijs van zo’n 1.000 euro. Qua varen moet de Highfield alleen de AB voor laten gaan. Hoewel, als het gaat om lekker gooien en smijten, dan wint de iets kleinere Highfield het. Ook roeien doet hij prima, al zouden de peddels iets langer mogen. Het aluminium is keurig afgewerkt met een poedercoating en hierdoor duurzaam. De AW-uitvoering heeft een soort ankerbakje in de neus waar ook net een kleine tank in past. De slang loopt dan onder de vloer door naar de motor. De Highfield is onze ‘Testwinnaar’.  

Bombard AX300 Compact

Motorboot lezerspanel: De Bombard was volgens het lezerspanel de meest practische testdeelnemer, met een 7,8 als rapportcijfer op dit voor een bijboot niet onbelangrijke onderdeel. De boot scoorde ook hoog voor wat betreft ‘Innovatie’ (7,5), ‘Gevoel’ (7,7) en ‘Vaareigenschappen & comfort’ (7,8). Een goede tweede dus, deze Bombard, met ook hier een uitstekende 7,3 voor wat betreft de prijs/kwaliteitverhouding. Het testpanel had veel vertrouwen in de service van de importeur.

Brig F275

Motorboot lezerspanel: De in het eindklassement met een 7,3 als 3e geëindigde Brig F275 scoorde een 2e plaats op ‘Veiligheid’ (7,4), drie fraaie 3e plaatsen op ‘Design’ (7,2), ‘Constructie’ (7,6) en ‘Gevoel’ (7,3) en een keu- rige 4e plaats voor wat betreft ‘Vaareigenschappen & Comfort’. De boot liet echter punten liggen voor wat betreft de prijs/kwaliteit- verhouding: een 15e plek, met als gemiddeld rapportcijfer een 6,4. Die 6,4 is weliswaar een voldoende, maar ten opzichte van de con- currentie is er voor deze topper kennelijk nog wat winst te boeken!

Lodestar nsa 260

Lodestar rubberboten Motorboot lezerspanel: Van de negen volledig opblaasbare boten die aan de test deelna- men, eindigde de Lodestar NSA 260 samen met de Zodiac Cadet 260 als beste. De twee boten namen aan het einde van de dag een met een RIB gedeelde 3e plek in. Rapportcijfer: een 7,3. De Lode- star scoorde vooral hoog op ‘Veiligheid’ (7,4) en ‘Prijs/kwaliteit’ (7,3), met op beide onderdelen een 2e plaats. Geen wonder dus, dat deze boot ook op het onderdeel ‘Gevoel’ (7,3) goed uit de test kwam. ,,Een prima allrounder’’, aldus één van de panelleden.

Zodiac cadet 260 aero

Motorboot lezerspanel:  Zoals gezegd: van de volledig opblaasbare boten eindigde de Zodiac Cadet 260 Aero samen met de Lodestar NSA 260 als beste. De Zodiac scoorde daarbij vooral hoog op ‘Constructie’ (7,8) en ‘Vei- ligheid’ (7,4), met voor beide een 2e plaats. Onder meer de stevige opblaasbodem kwam als sterk punt naar voren. De Zodiac liet daarentegen punten liggen op het onderdeel ‘Prijs/kwaliteit’. ,,Je betaalt deels voor de naam’’, concludeerde een aantal panelleden.

Vortex 265 Hc

Met een 6e plek maak je misschien niet veel indruk, maar als het deelnemerveld uit 18 boten bestaat en je eindcijfer een 7,2 is, doe je het toch lang niet slecht! Geen verkeerde score dus voor ‘die andere Vortex’. De boot is groter dan de op nummer 1 geëindigde 270 RIB en bijna € 650 goedkoper, maar moest het in de test uiteindelijk tóch afleggen tegen zijn kleinere broer. De grootste verschillen waren er op de onderdelen ‘Innovatie/onderscheid’, ‘Vaareigenschappen & comfort’. Een degelijke boot, deze 265 HC.

Suzumar DS 265 air

Op niet één van de overige testonderdelen eindigde de Suzumar 265 Air in de top-3 en uitsluitend op het onderdeel ‘Veiligheid’ in de top-5. Toch ging deze RIB er uiteindelijk vandoor met de 1e plaats voor de ‘Prijs/kwaliteit-verhouding, met als rapportcijfer een 7,6. En laten we wel zijn: ook al miste de Suzumar in deze test van ons lezerspanel de aansluiting met de echte top, het is wel degelijk een heel goede boot, met als rapportcijfers drie keer een 6,8 en verder steeds een 7,0 of hoger!

Talamex TLA260

Een gedeelde 8e plek voor de 2,60 meter lange Talamex TLA260. ‘Een lekker basic bootje’, noteerden diverse panelleden onafhan- kelijk van elkaar. ‘Maar dan weer wél met een overdrukventiel’, voegde één van hen daar aan toe. Opvallend vaak werd in de commentaren verwezen naar de bescheiden afmetingen van deze opblaasboot, terwijl hij in werkelijkheid bepaald niet tot de kleinste behoorde. Conclusie: de boot lijkt kennelijk wat kleiner dan hij is.

Quicksilver 270 airdeck de luxe

Al vrij snel tijdens de test werd duidelijk dat boten met een harde bodem in het voordeel waren ten opzichte van de volledig opblaas- bare modellen. Met ook nu echter weer de uitzondering die de regel bevestigt: van de twee Quicksilver-boten eindigde de Airdeck hoger dan de Enduro-RIB. En dan verrassend genoeg ook nog vooral vanwege de goede vaareigenschappen van deze boot, met op dit onderdeel een 7,3 en daarmee een 5e plaats! Met rapportcijfers tussen de 6,3 en de 7,0 en daarbij twee keer een 10e, drie keer een 11e en twee keer een 12e plek is deze 2,40 meter lange Quicksilver RIB al met al een heel gemiddelde boot. Hij scoort dan ook relatief laag op ‘Innovatie/onderscheid’: een 14e plek, met als rapportcijfer een 6,3. Het hoogste cijfer op het testrapport van deze boot is een 7,0 voor ‘Vaareigenschappen & Comfort’. Daarmee scoort hij op dit onderdeel maar een fractie lager dan zijn grotere opblaasbroer, de 270 Airdeck De Luxe.

Dragon Marine Vib 260

Met een 6e plaats en 7,0 als rapportcijfer op ‘Design’ zag de Dragon Marine VIB 260 er volgens de panelleden behoorlijk gelikt uit. Die goede looks heeft de boot voor het overige echter niet kunnen waarmaken. Vooral op ‘Vaareigenschappen & comfort’ (16e plek, met als cijfer een 6,2) en ‘Prijs/kwaliteit-verhouding’ (17e plek, met als rapportcijfer een 6,0) liet deze volledig opblaasbare boot het afweten. Onder meer de aanvangsstabiliteit viel de panelleden tegen. De diepe zit werd daarentegen als een voordeel ervaren. Het hoogste cijfer op het testrapport van de 2,70 meter lange en volledig opblaasbare Waveline 270 is een fraaie 7,1 voor het onderdeel ‘Prijs/kwaliteit-verhouding’. Voor de overige testonder- delen varieerden de cijfers van een 5,5 voor ‘Design’ en een 5,8 voor ‘Innovatie/onderscheid’ tot een 6,4 voor ‘Vaareigenschappen & comfort) en een 6,6 voor ‘Praktisch in gebruik’. Vooral voor wat betreft de looks viel de boot wat minder in de smaak bij de leden van het testpanel.

Bronnen

ANWB waterkampioen rubberboten test

Lezerspanel motorboot.com test