Elektrisch varen tips en onderhoud

Algemene tips fluistermotor

  • - Een normale fluistermotor is bedoeld voor spiegelplaatsing. Als de motor niet in het midden is geplaatst zal dit tot gevolg hebben dat de boot scheef over het water (krabbend) zal varen waardoor de weerstand toeneemt. Plaats de elektrische buitenboordmotor dus altijd in het midden!
  • - Smeer een beetje vet op de vlinderbouten in de motor klem en draai deze goed aan. Als deze niet vast genoeg zitten kan het gebeuren dat, als u onder een hoek vermogen geeft, de motor zich van de spiegel loswrikt.
  • - Controleer of de motor uit staat (handvat op 0) en sluit pas dan de rode of rood-zwarte draad op de positieve pool (+) aan en de zwarte op de negatieve (-) pool van de accu. Als u een accu heeft zonder draad-terminals dan dient u accuklemmen met draadeinden te verkrijgen om de kabels van de accu aan te kunnen sluiten. Deze zijn bij vrijwel iedere automaterialen handel verkrijgbaar. Ook zijn er diverse snelkoppelingen verkrijgbaar die op de standaard accupolen passen.
  • Controleer of het water diep genoeg is en of u de motor 360 graden rond kunt draaien in de motorklem zonder dat u wat raakt.
  • De schroef dient minimaal 15 cm onder het wateroppervlak te zijn, anders kan deze lucht aanzuigen waardoor de stuwkracht afneemt en een slurpend geluid ontstaat. Op de meeste fluistermotoren kunt u de diepte instellen met de klemring op de schacht van de motor. Wanneer u de motor dieper wilt hebben, draait u eerst de stuur-stelschroef in de motorklem wat los zodat de motor gemakkelijk draait. Vervolgens draait u de diepteklemring wat los en laat de motor rustig zakken tot de gewenste diepte. Vervolgens draait u deze weer aan en ook de stuurstelschroef.
  • Voordat u gaat varen ALTIJD UITKIJKEN OF DE WEG VRIJ IS van zwemmers en andere vaartuigen.
  • Ga goed moet u accu om, dit betekend direct opladen na gebruik en in de winter controleren wat de resterende accucapaciteit is (indien nodig laden)  

Veiligheid elektrische buitenboordmotor

Elektrisch varen is zeer veilig varen. Zeker in vergelijking met varen met verbrandingsmotor. Een benzinemotor levert in het algemeen veel meer kracht waardoor contact met de schroef ernstigere gevolgen kan hebben dan bij een elektrische aandrijving. Verder heeft u dan te maken met benzine, een sterk ontvlambare vloeistof. Toch kent ook elektrisch varen risico's. Als u hiervan op de hoogte bent kunt u ongelukken voorkomen.

Tips voor veilig elektrisch varen

  • Een buitenboordmotor blijft een machine. Onder water bevindt zich een schroef voor de voortstuwing die ernstige verwondingen kunnen veroorzaken. Blijf derhalve uit de buurt van zwemmers.
  • Voordat u vuil van de motor, de schroef of schacht te verwijdert, dient u eerst de rode draad (positieve / +) van de accu los te maken.
  • Een accu bevat energie. Bij kortsluiting kan er in zeer korte tijd een grote hoeveelheid energie vrijkomen. Als een accu omvalt in een metalen boot en beide polen komen tegen de huid, dan kan er zelfs een gat in de boot gebrand worden. Bescherm derhalve de accupolen met daarvoor bedoelde isolatiematerialen of plaats de accu in een daarvoor (ventilerende) accubak. Let op: doe dit ook tijdens transport!
  • De meeste accu’s genereren tijdens gebruik waterstofgas en zuurstof. Tezamen vormen deze twee gassen een zeer explosief mengsel. Plaats daarom de accu altijd in een goed ventilerende ruimte.
  • Interesse voor een elektrische buitenboordmotor gewekt? Bekijk hier ons complete aanbod.

 

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »