Eerste gebruik Minn Kota fluistermotor

Haal de Fluistermotor uit de verpakking:
Controleer of alles aanwezig is.

  • Fluistermotor
  • Handgreep/gashendel
  • Gebruikshandleiding

Talamex Powered 60A accubak (of bij de 30 en 34lbs motoren een eenvoudige accubak)
Talamex automatische 10A acculader

VMF semi-tractie loodaccu 73Ah of 105Ah (Afhankelijk van het gekozen motortype of persoonlijke voorkeur)

 

Handgreep installeren bij de Minn Kota fluistermotor

  1. Verwijder de draadklem van de kogelbevestiging die zich op de binnenste aluminium handgreep bevindt.
  2. Installeer de buitenste handgreep over de binnenste handgreep. Plaats de handgrepen zodanig dat de kogelvergrendeling en OFF uitgelijnd zijn.
  3. Duw de buitenste handgreep in de behuizing totdat de handgreep op zijn plaats "klikt". De hendel wordt op zijn plaats gehouden met vergrendelingsring, dus er kan enige kracht nodig zijn om de hendels in elkaar te duwen.
  4. Zodra de handgreep in de behuizing is vergrendeld, kan hij worden gedraaid en uitgeschoven voor normaal gebruik.
  5. Zodra de handgreep is geïnstalleerd, is de montage permanent. Probeer de handgreep niet te verwijderen.

 

Talamex Powered 60A accubak

  • Zet de accu in de accubak en verwijder de beschermkapjes op de accu.

  • Zet de kabels van de motor vast op de accubak. De rode kabel op de rode (+) pool en de zwarte kabel op de zwarte (-) pool. (zie gebruiksaanwijzing van de motor)

  • Bij de acculader zitten 2 aansluitkabels, een kabel met een krokodillenbek aansluiting en een kabel met O-ring aansluiting. Gebruik bij voorkeur de O-ring aansluiting, sluit deze aan op de accu de rode op het schroefdraad bij de plus-pool van de accu en de zwarte op het schroefdraad van de min-pool van de accu.
  • Zet de moeren vast met een steeksleutel of ander passend gereedschap 

  • Op de accubak zitten 2 zekering knopjes , 1 zwart knopje en een wit knopje. Dit zijn de circuitonderbrekers. Zwart is voor de fluistermotor, als er meer dan 60 Ampère doorheen loopt schakelt de circuitonderbreker in en is de stroom toevoer uit. Wit is voor de sigarettenplug aansluiting en schakelt uit bij een piek van meer dan 10 Ampère. Mocht dit gebeuren is het knopje na een minuut of 5 in te drukken en functioneert alles weer op de accubak. Het is vergelijkbaar met een soort stop in de stoppenkast.(zoals thuis) Verder worden deze knopjes niet gebruikt.
  • Er is ook een testknop voor de resterende accucapaciteit te vinden.

Druk de “TEST BUTTON” in en de led strip zal aangeven hoe vol de accu nog is (recharge, ½, Full)

 

Talamex automatische 10A acculader

  • Bij de acculader zitten 2 aansluitkabels, een kabel met een krokodillenbek aansluiting en een kabel met O-ring aansluiting. Gebruik bij voorkeur de O-ring aansluiting, sluit deze aan op de accu de rode op het schroefdraad bij de plus-pool van de accu en de zwarte op het schroefdraad van de min-pool van de accu.
  • Sluit de aansluitkabel aan op de acculader
  • Steek de lader in het stopcontact
  • Hij begint meteen met laden. Druk nu 2 keer op “Mode” zodat hij op 10A laadt

  • Als de accu volgeladen is, gaat de lader vanzelf over in de druppellaadstand. De accu kan dus altijd aan de lader blijven liggen


VMF 105Ah semi-tractie loodaccu

  • De accu mag tot 75% ontladen worden. Houdt dus altijd 25% van de accu over
  • Op de accubak en op de motor zit een accu-indicatie. Deze accu-indicatie werkt alleen als de motor meer dan 15 seconden stil staat
  • Na het gebruik van de accu, de accu altijd binnen 24 uur weer aan de lader te leggen
  • Zet de accu altijd volgeladen weg
  • Laat bij voorkeur de accu in de winter aan de acculader liggen

 

Advies met betrekking tot batterijen:

- Verbind nooit de (+) en de (-) polen van de accu met elkaar. Zorg ervoor dat er geen metalen voorwerp op de accu kan vallen en de polen kortsluiten. Dit zou onmiddellijk leiden tot kortsluiting en extreem brandgevaar.

- Het gebruik van een stroomonderbreker of zekering zoals in de Talamex powered 60A accubak wordt bij deze motor sterk aanbevolen.

 

Het aansluiten van de accu en de fluistermotor:

  1. Zorg ervoor dat de motor is uitgeschakeld (snelheidskeuze op "OFF" of "0").
  2. Sluit de positieve ( + ) rode kabel aan op de positieve ( + ) 
  3. Sluit negatieve ( - ) zwarte kabel aan op negatieve ( - ) 
  4. Zet de motor om veiligheidsredenen pas aan als de propeller in het water ligt.

Let op:
Koppel om veiligheidsredenen de motor los van de accu('s) wanneer de motor niet wordt gebruikt of wanneer de accu('s) wordt opgeladen.

De Minn Kota fluistermotor is uitgerust met een "PUSH TO TEST" batterij indicator.
De LED lampjes geven een nauwkeurige weergave van de resterende lading in de accu. Hij is alleen nauwkeurig als de motor is uitgeschakeld.( +-15 sec)

De meter geeft het volgende aan:

- Eén lampje geeft opladen aan.

- Twee lampjes geven weinig lading aan.

- Drie lampjes geven een goede lading aan.

- Vier lampjes geven volledige lading aan.

 

Bij de Minn Kota fluistermotor is de schachtlengte verstelbaar en de frictie van de stuurhendel aanpasbaar.
Verschuif de diepte afstelknop om de diepte van de motor in te stellen.

Zorg er bij het instellen van de diepte voor dat de bovenkant van de motor ten minste 30cm onder water staat om te voorkomen dat het oppervlaktewater in beweging komt.
De propeller moet volledig onder water staan.
Voor het instellen van de stuurfrictie afstelling draai aan de knop om de motor soepel of stroef te laten sturen.

Vaarrichting

Om de vaarrichting en snelheid te regelen zijn deze motoren uitgerust met een uitschuifbare stuurhendel met telescopische handgreep, die variabele snelheden vooruit en achteruit biedt.
De snelheidsregeling kan in beide richtingen worden bediend, vooruit of achteruit.
Draai de stuurknuppel tegen de klok in vanaf (OFF) om de snelheid achteruit te verhogen en met de klok mee vanaf (OFF) om de snelheid vooruit te verhogen.
De snelheid neemt af naarmate er vanuit beide richtingen naar OFF draait  

Vooruit          Achteruit

                                                           

Vaarhoek instellen bij de fluistermotor

U kunt uw motor in een verticale positie vastzetten, schuin zetten voor ondiep water of helemaal uit het water kantelen.

  1. Pak de bedieningskop of de samengestelde as stevig vast.
  2. Druk de kantelhendel in de richting van de as en houd vast om de vergrendeling of T-stang los te maken om de  
    positie van de montagebeugel aan te passen.
  3. Kantel naar een van de posities op het bracket.
  4. Laat de kantelhendel los.

Opbergen van de motor

  1. Stel de diepte zo in dat de motor volledig omhoog staat.
  2. Houd de kantelhendel ingedrukt.
  3. Kantel de motor in de boot.
  4. Kantel de motor voor transport altijd zo in de boot dat de motor en de prop volledig uit het water zijn en de motor dicht bij de hendelvergrendelingsbeugel staat.

Waarschuwing

Houd uw vingers uit de buurt van alle scharnier- en draaipunten en alle bewegende delen wanneer u de motor omhoog of omlaag brengt of het kantelmechanisme bedient.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »